Zondagmiddag kwart over drie. Jos Vervoort zet zijn
handen aan zijn mond en telt af tot nul. Het is afgelopen. De kunstenaars
leggen hun kwasten neer. Een fles bubbeltjeswijn wordt uitgeschonken en deels
tevreden, deels gelaten kijken de schilders naar het totaalwerk. De een is
tevredener dan de ander. De een had ook hogere verwachtingen dan de ander, maar
iedereen is het erover eens dat het twee inspirerende weken waren.
Het is me ook wat. Je gaat met kunstenaars die je
niet of amper kent, de strijd aan om een gezamenlijk werk te maken. Een
panorama nog wel. En een panorama staat voor – we kennen allemaal dat Panorama
van Mesdag – een landschap dat vanaf een punt rondom wordt weer gegeven. Maar
Panorama staat natuurlijk ook voor
overzicht: vanaf één punt het geheel overzien. Kijken hoe het staat met de
kunstbeleving in Beverwijk. In 2013. Vandaar de naam Panorama 13, neem ik aan.
En dat laatste is goed gelukt. Het resultaat is een
fraaie staalkaart van het vermogen van veertien kunstenaars die allemaal iets
met Beverwijk hebben: ze wonen hier of hebben hier gewoond, of gewerkt, of op
zijn minst hebben ze hier een keer met succes geëxposeerd.
Veertien kunstenaars bij elkaar, heel divers. Ze staan of aan het begin van hun carrière ,
op het punt van doorbreken, of ze zijn al doorgebroken. Of ze staan nog midden
in het leven op het toppunt van hun kunnen. Of ze zijn ouder en wijzer, vaardig
en weten precies waar het om gaat in de schilderwereld. Ze zijn gelauwerd in
binnen- en buitenland, of alleen beroemd in Beverwijk. In ieder geval heeft
eenieder van de veertien zijn of haar sporen dubbel en dwars verdiend.
Tekenaars, schilders, coloristen, naturalisten,
expressionisten, impressionisten, abstracten en realisten: met recht geeft deze
veertig meter lange wand een mooi overzicht wat artistiek Beverwijk anno 2013
vermag.
Eerder deze weken zag ik hoe zich een totaalverhaal
leek te ontvouwen, met enige samenhang. Later leken de kunstenaars zich weer
terug te trekken in hun eigen schuttersputje. Het eigen werk moest eerst staan,
dan de rest. De laatste dagen werd er weer wat steviger met elkaar bemoeid. De
klokjes en huisjes van Tjarko van der Pol verbinden de panelen met elkaar, de
mensfiguren van Marije Gertenbach wandelen of zweven over het totaalwerk. In de stad van Tjarko hebben de
meeste kunstenaars een huis geclaimd en gekleurd, en last but not least, heeft
Jaap Velserboer over het gehele werk nog geweertjes geplaatst. ‘Het gaat hier
wel om een ‘battle’, ja’, lijkt hij te zeggen.
Maar de echte strijd die de organisatie aankondigde
is uitgebleven.
Hooguit zijn er op het laatst nog wat speelse
toevoegingen op andermans werk geplaatst (het één beter gelukt dan het ander),
maar het werk van een ander overnemen en naar eigen hand zetten? Nee, een
strijd is het niet geworden. Maar dat kon ook moeilijk anders. Daarvoor hadden
de kunstenaars met zijn veertienen tegelijk aan de slag gemoeten, met elkaar.
Zelfde tijd, zelfde plaats. In plaats van een strijd was het nu meer een
gezellige gezamenlijke wandeling. De een loopt
een stuk met de ander op, een
derde haakt daar weer aan waar een vierde even pauze neemt. En we eindigen
allemaal in de stad van Tjarko. Daar is het open huis. Alle kunstenaars hebben
daar een huisje geclaimd en ingekleurd. Vrede in plaats van strijd. Zoiets.
En is dat jammer? Ja en nee.
Ja: altijd spannend hoe een getalenteerde nieuwe
generatie zich meet met een ervaren generatie die haar sporen heeft verdiend.
Nee: want we hebben nu wel een fraai overzicht wat deze
veertien kunstenaars ons te bieden hebben.
Een fraai panorama van de stand van zaken van de
Beverwijkse schilderkunst anno 2013.
Tot slot. De bedoeling is dat dit werk, dit
panorama , in stukken gezaagd gaat worden en ter veiling wordt aangeboden. Je
kunt je favoriete stuk afmeten en daar een bod op doen. Leuk idee, maar dood-
en doodzonde. Naar mijn mening. Zoals het geheel meer is dan de som der delen
is het deel dus minder als het alleen komt te staan. Wel leuk natuurlijk als je
een stukje paneel voor een prikkie kan kopen, maar het totaal, het Panorama
2013, is dan verloren gegaan.
Als KeK echt de bedoeling had om een overzicht te
bieden van de Beverwijkse kunst anno 2013, dan ligt er voor de kunstenaars van
het project 131 centen hier een niet te missen kans. Met het project 131 centen
hebben de kunstenaars Mattie van de Worm en Arlette Kaper geprobeerd om kunst
in Beverwijk onder de mensen te brengen. Mattie van de Worm liet recentelijk
weten nog nog geen idee te hebben waar het project 131 centen uiteindelijk in
zou uitmonden. Welk resultaat dat moet opleveren.
Als Mattie van de Worm nu een deel van zijn
overgebleven budget reserveert om een bod te doen op het totaalwerk Panorama 13
slaan we meerdere vliegen in één klap. Panorama 13 is een staalkaart van teken-
en schilderkunst in Beverwijk, van nieuwe en gevestigde kunstenaars, in dialoog
met elkaar. Kunstenaars hebben zich door elkaar laten inspireren. Als we dit
Panorama bewaren voor de eeuwigheid hebben we een prachtig overzicht van wat Beverwijks
talent vroeg in de 21e eeuw te bieden had. En daar kan je nog lang
inspiratie uit putten.
Kom op, Mattie. Tel je centen na en bied genereus op de veiling. Voor het totaal!
Reacties
Een reactie posten