Poëtisch, was het woord dat bij de opening van de tentoonstelling van Dik Box veelvuldig viel. Wat viel er anders van te zeggen? Daarop de vraag: wat zie jij erin? Ja, wolken. Of een spel met lijnen en licht. Kinetische kunst, mompelde iemand, maar het beweegt niet.Een beetje glazig kijkend en welwillend glimlachend stonden de bezoekers in de tentoonstellingsruimte zich iets van een houding aan te meten bij de vage objecten die daar roerloos in de ruimte hingen. Wat wil die Dik Box hier nou eigenlijk mee, vroeg ik me af. Is het wel poëtisch? Ja, als je daarmee dromerig bedoelt. Maar dat soort poëzie is snel over zijn houdbaarheidsdatum heen. Een keer lezen en klaar. Het idee is prijsgegeven. En Diks objecten lijken hier op de voorjaarstentoonstelling hetzelfde lot toebedeeld.
Er hangt kippengaas dat in ronde vormen is gebogen,
rondingen die in elkaar opgaan of uitdijen, zoals wolkenpartijen. Om alles meer
effect te geven is het object in een vervreemdend soort blacklight gezet.
Tussen de wolken hangen weer andere vormen, aubergine-achtig, hier en daar
versierd met kwastjes, alsof we een ouderwetse obscure nachtclub zijn
binnengestapt. ‘Hybriden’, noemt Box deze op zijn prijslijst. Later op de website lees ik dat deze sculpturen
verwijzen naar de kleinste eencellige organismen die in de microkosmos
rondzweven en kruisen met andere eencelligen. Van grote wolkenpartijen naar
kleine microscopische wezentjes, beide zwevend in de ruimte, beide vederlicht en
onmetelijk. Dat lijkt Box ons te willen zeggen, zoiets pretendeert hij ook op
zijn website.
Het is alleen zonde dat alles hier zo roerloos hangt. Eigenlijk
het tegenovergestelde van een wolk die constant van vorm verandert en in
beweging is. Net als zo’n ‘hybride’. Maar
dit hier hangt doodstil.
Dat deze opstelling niet helemaal gelukt is, heeft , vrees
ik, toch met de insteek van de kunstenaar te maken. Tijdens de opening vertelde
Dik Box dat de tentoonstellingsruimte hem wel wat hoofdbrekens had bezorgd maar
dat hij in samenspraak met de inrichters (KeK) toch tot een beveredigend resultaat
was gekomen. De onbegrensde ruimte van deze zaal heeft voor iemand met zijn
fascinatie voor tegenstellingen (zwaar-licht, onmetelijk groot-klein,
zwaartekracht versus energie) een schat aan mogelijkheden, dacht ik. De vraag
rees bij mij of de kunstenaar zich wel voldoende had voorbereid op deze
tentoonstelling en op deze ruimte. Of gewoon wat dingen uit voorraad had
meegenomen.
Als je zijn staat van dienst op zijn website bekijkt zie je objecten
die er wezen mogen. Voor zover je dat van een foto kunt beoordelen. Zowel in
het groot als in het klein weet Box mooi werk te maken. Het lijkt met zorg
doorgewerkt, fraaie tekeningen in de ruimte, zwaarte die de tijdloosheid
vormgeeft. Het maakt nieuwsgierig naar het vederlichte waarmee hij deze
tentoonstelling zou vormgeven.
Voor mij is het dan ook een raadsel waarom de objecten die
hier in Beverwijk tentoongesteld zijn, er zo zielloos en roerloos bij hangen. Alsof ze er niet zijn.
Op zijn site wordt nog gerept van ‘turbulentie’,
‘ongrijpbaarheid’ en ‘werveling’. Ik begrijp wat hij bedoelt. Een prachtig
thema dat past bij wolkenkunstenaars en prima past bij de IJmond, met nota bene
de grootste wolkenfabriek van de wereld overal op de achtergrond.
Maar van werveling is op deze tentoonstelling geen sprake. Van kracht en turbulentie
evenmin. De kunstenaar heeft zijn micro-macrowereld opgehangen in een ruimte
die hij niet weet te bespelen.
Verweesd hangt het hier niet-te-zijn. Onaf. Een in de steek
gelaten idee.
x
Ik ben bang dat ik dat afgetrapte woord 'poëtisch' ook heb gebruikt over dit werk. Terwijl het juist het constructieve van het werk is dat me bevalt. Constructies waarvan soms de schaduw zichtbaarder is dan de constructie zelf. De poëzie zegt het een, de constructie zegt wat anders.
BeantwoordenVerwijderenDe galerij verleidt ons de kunstwerken te verdelen over de ruimte. Misschien hebben we niet gezien dat bijvoorbeeld een opeenhoping van de werken een kronkeltocht van de kijker door de werken en die werveling en beweging zou kunnen opleveren. We hebben lang gedubd over de opstelling. Op mijn foto's zie ik wat de tentoonstelling zou kunnen zijn. Ik vind het jammer als niet iedereen die beleving krijgt. Bedankt Jaap en groeten van Jan