Het werk van Marije Gertenbach moet je in je eentje
bekijken en het liefst ’s morgens vroeg. In alle stilte. Zonder geluid en
zonder afleiding. Haar werk is sober en zonder enige opsmuk. Het staat daar
niet om te behagen, het staat daar omdat het er is.
Het vraagt om stilte. Het sluit geluiden buiten, het filtert licht,
het dempt je zintuigen en zet je hoofd open.
Je kijkt niet naar een werk, je stapt een wereld
binnen. De doeken reiken tot aan het plafond en de vloer maakt wezenlijk
onderdeel uit van het werk. Toen ik dit werk zag, kreeg ik de associatie met de
stilte die je ervaart als je ongedwongen
op een vakantiedag in een pittoresk dorpje het plaatselijke kapelletje
binnenstapt en daar overvallen wordt
door de afbeeldingen aan de muur van de verhalen van heiligen uit het
oude en nieuwe testament.
Verhalen die deel uitmaken van een collectief besef
van goed en kwaad, trouw, verraad, wonderen en zonden, liefde en lijden, smart
en verlossing. Sommigen verhalen in die kapel kan je nog thuis brengen (Judas
kust Jezus, Petrus verloochent Christus), van andere afbeeldingen ben je het
verhaal kwijt maar herken je wel het thema: verraad, verlossing, vreugde. Van
die bleke muurschilderingen, nauwelijks herkenbaar nog.
Iets soortgelijks heb ik met het werk van Marije Gertenbach
en dat is wat me nu al meer dan een week fascineert (sinds de opening van de
expositie). Ze schildert – naar eigen zeggen – verhalen uit haar familiegeschiedenis.
Verhalen, die daar al jaren rondwaren, en die ze teruggebracht heeft tot
schematische beelden in afgepaste ruimtes. Met eerbied voor en gefascineerd
door haar voorouders en voor de geschiedenis waar ze in groot gebracht is,
heeft Marije Gertenbach deze verhalen tot een geheel gesmeed en ons uitgenodigd
om er kennis van te nemen. En zoals in de verhalen van iedere familie herken je
je eigen geschiedenis en afkomst in de verhalen van anderen. En dat treft doel.
De figuren op de panelen zijn dan ook niet
herkenbaar. Ze maken deel uit van een universele vertelling. Deze
familieverhalen worden de verhalen van elke familie en vertellen de oeroude
thema’s van verdriet en liefde, verraad en verlossing, vervulling en
eenzaamheid. Het kleurgebruik is aards, nergens frivool. Ingehouden, bijna
weggewassen, zoals een herinnering langzaam kan vervagen en stollen. Daar doet
het aan denken.
Vergelijk het met de dromen die bij je langskomen,
vlak voor je wakker wordt, in het uur van de wolf, tegen het ochtendkrieken,
wanneer demonen uit heden, verleden en toekomst in je halfslaap voorbij
trekken. Wie kan die dromen duiden bij het wakker worden? Aan zulke beelden doet me het werk nog het meest denken. Ongevraagd en
onontkoombaar. Rücksichtslos.
Marije Gertenbach weet wat ze
wil. In haar vertellingen schroomt ze niet om strenge lijnen te trekken en ruimte te creëren met grote vlakken in aardse
kleuren. De doeken (grof jute op tengels gespijkerd) zijn van plafond tot de
vloer beschilderd. Over de helft van de tentoonstellingsruimte is de
voorstelling opengeklapt. Zelfs de vloer maakt deel uit van het geheel (om één
ruimte te scheppen heeft ze de opdringerige rode vloerbedekking bedekt met
grauw isolatiemateriaal met het effect dat de vloer
waar je op staat één geheel is met het werk waar je naar kijkt).
Behalve streng is Marije Gertenbach in haar werk
tegelijkertijd ook verrassend licht. De figuren zweven door de ruimtes (geen
schaduw te bekennen) en verrichten wat houterige, betekenisvolle handelingen.
Als uit een familieverhaal het personage
(de oma) niet rijmt met de afbeelding, schroomt ze niet om er met lichte hand
twee figuren voor in de plaats te stellen. ‘Compositorisch is het zo beter’.
Marije Gertenbach verliest zich niet in details,
niet in herkenbaarheid, niet in mooimakerij, maar het verhaal wordt tot zijn
essentie herleid. Het is een familieverhaal, maar tegelijkertijd ook universeel
geldig. Herkenbaar voor alle mensen.
Dit is een tentoonstelling die je niet mag missen.
Jaap, wat een schitterend proza over het werk van mijn dochter! En een treffende beschrijving wat mij betreft.
BeantwoordenVerwijderenHaar vader.