Doorgaan naar hoofdcontent

Het oog van de meester

Ik heb deze week lang lopen suffen waarom de prenten van Thé Tjong Khing toch zo’n ongelooflijke aantrekkingskracht op me hebben. Vroeger al, ik was een jaar of zeventien, viel ik als een blok voor de strip die toen dagelijks in de regionale krant verscheen: Arman en Ilva. Zo anders dan alle belegen strips uit die tijd. De helden van het verhaal waren fris, helder, jong, sexy. En de tekenstijl was ook helemaal jaren zestig. Arman en Ilva ademden de geest van de tijd. Vanaf dat moment was hij voor mij een van de besten. En dat bleef zo.




                     
 En ik was niet de enige bleek afgelopen zondag tijdens de opening van zijn expositie in het Centrum voor de Kunsten. Behalve honderden kinderen liepen er tientallen kale en grijzende fans rond om een glimp van de meester op te vangen. En hem een hand te schudden wat vervolgens dan juichend in het gastenboek werd neergepend (zie gastenboek bij de expo: ‘ik heb hem de hand geschud!’).
Na Arman en Ilva bleef ik hem volgen. De strips werden bijzaak, Thé Tjong Khing ontwikkelde zich tot, in mijn ogen, de beste illustrator die we kennen. Thé Tjong Khing  heeft, lijkt wel, alles geïllustreerd wat er te illustreren valt: kinderversjes, peuterversjes, tientallen sprookjes, mythen, sagen, Bijbelverhalen, verhalen zonder woorden, verhalen met zorgvuldig gekozen woorden, verhalen voor de allerkleinsten, verhalen voor grote mensen.




Waarom is Thé Tjong Khing de absolute grootmeester van de Nederlandse illustratoren. (En waarom heeft hij de Max Velthuijs voor zijn gehele oeuvre gekregen en Max Velthuijs niet de Thé Tjong Khing prijs voor zijn gehele oeuvre?)

De sleutel ligt bij de film, denk ik. Ik las dat Thé Tjong Khing een fervent filmliefhebber is en dat valt uit alles op te maken. Zijn camerastandpunt (het oog waardoor hij ons laat meekijken het verhaal in) is zo precies en zuiver opgesteld, met de juiste details, het juiste perspectief, standpunt, afgekaderd, kleurstelling, licht, donker, suspense, spanning: alles secuur vastgezet en vastgelegd. Dan is het beeld klaar en gaat je verbeelding aan het werk. Alsof Hitchcock je een verhaal binnenleidt. Zo spannend, je kan er met je ogen niet van afblijven.

Weleens met een  kleintje van vijf een prentenboek van Thé Tjong Khing gelezen? Er valt zoveel te ontdekken. Neem ze mee de tekening in, wijs ze op details, laat ze zelf wijzen. Een wereld gaat open. Ze worden in het verhaal  gezogen en de tekeningen doen hun werk. Enge bossen, schurken, boze stiefmoeders, onheilspellende wolken, mooie prinsessen, lekker eten en drinken, verre verten. De kinderen gaan naast je op de bank op reis. En de reis die ze maken is spannend en veilig tegelijkertijd. Daar kan geen pretpark tegenop.



Als volwassenen word je door zijn tekeningen weer in ene teruggeworpen in je kindertijd, in de onbevangen tijd van spanning voor de wereld die je buiten te wachten stond. Tenminste, zo werkt dat bij mij.

Op de tentoonstelling kan je zien dat een prent niet in een keer ontstaat, ook al lijkt alles eenvoudig in enkele lijnen op papier gezet. Net als bij een filmer. Je ziet dat hij eerst in schetsen naar de juiste compositie en vlakverdeling zoekt. Met kleuren en diepte wordt spanning in de prenten gebracht. Het standpunt van waaruit we het tafereel bekijken wordt ook grondig afgewogen: kijken we vanonder of van boven, hebben we een totaaloverzicht of kijken we mee in de richting van de verteller? Al dat soort vragen heeft de tekenaar zich te stellen voordat een prent klaar is voor het uiteindelijke boek. In die zin is deze tentoonstelling voor iedere potentiële illustrator verplichte kost.

Een hele generatie, meer dan een generatie, illustratoren is schatplichtig aan Thé Tjong Khing. De heldere lijnvoering, het kleurgebruik, uitgebalanceerde composities, vlakverdeling, emotie zonder sentiment, mystiek, romantiek, suspense, vertellen met beelden wat woorden niet vermogen: voor velen van de bekende en de gelauwerde kinderboekillustratoren is Thé Tjong Khing duidelijk een voorbeeld geweest.

Tot slot een compliment voor de samenstellers van de tentoonstelling. De prenten zijn bewust opgehangen op de ooghoogte van kinderen, zodat zij niet op hun tenen hoeven te staan om in de wereld van Thé Tjong Khing te duiken. En de volwassenen moeten enigszins bukken (door de knieën) om al het fraais te aanschouwen. Daarbij worden we gedwongen ( en terecht) om een diepe buiging te maken voor de meester. Chapeau!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Een kleine handleiding bij Piet Vos

Donderdagmiddag voor de opening van zijn tentoonstelling ging ik even langs bij het Kennemer Theater en trof daar een onbeschrijfbaar zootje van bouten, tangen, latten, plastic zakken, aarde, staal, draad, plaat, verf, hamers, boormachines, gips en hout. En daartussen Piet Vos. Zoals gewoonlijk tot op het laatste moment bezig met de inrichting van zijn installaties. Zijn wereld, zijn ideeënwereld. Piet Vos. Een ernstig man. Piet is zo gecompliceerd en tegelijkertijd zo eenduidig dat er een verhaal à la Tsjechov voor nodig is om zijn worsteling met de wereld in de juiste proporties te vatten.  Jaren geleden schaakte ik elke woensdagavond na de tekenclub met Piet een potje en liet hem meestal winnen. Daar was hij blij mee. Een schijnbaar intellectueel gevecht met hem voeren over de orde der dingen (het schaakspel), dat doordenken en dan antwoorden op de slimmigheden van de ander, en dat met een stuk of vier, vijf, zes bier in je mik, en dan nog winnen ook. Op de vierkante meter w

Nooit meer slapen

Het eerste werk van Nikki Kröder dat ik zag was haar performance ‘Prinses op de Erwt’ tijdens Young Art 2009. Op twintig matrassen in het nachtblauw, verlicht door een schemerlamp, lag daar Nikki Kröder zich onbehaaglijk te voelen vanwege een erwt die haar gevoelige huid ongemak bezorgde. De prinses woelde en draaide en kon geen rust vinden. Kunstwerk en kunstenaar vielen hier samen, niet te overtreffen. 100% Kröder. Mijn tweede kennismaking was de performance Hemelhakken. Op een zonnige zomerochtend in 2011, ’s morgens om half zeven in de duinen van Boreel, tijdens de wandeling Hemel op Aarde, trapten twee freules op hoge rode hakken de hemeldauw weg. Ze paradeerden als jonge veulens door het wilde duin, langs de Beek als Bronroute. Aarde en hemel met elkaar verbindend, zelfbewust en speels, Jong uitgelaten leven. Later zag ik meer performances. De lampenjurken, de ‘dolls’, de Knopera. In de eerste performances was Nikki nog de spil in het spel, later ontpopte ze zich stee

Schepper naast God

Het lijkt of je een dependance van het Teylers Museum betreedt. Gedempt licht, vitrines, rariteiten en dode beesten. Aan de grote wand een rek met zakjes met beentjes en botjes, een stofjas die wacht op de biologieleraar. Hij zou elk moment kunnen binnenkomen om te laten zien hoe je de dood prepareert en opzet. Natura Artis Magistra, de natuur is de leraar van kunst en wetenschap. Wat staat ons te wachten? We betreden het practicum als leerlingen, schoorvoetend en in eerbiedige afwachting van wat komen gaat. De kriebels van een eerste schooldag komen weer boven, toen onderwijs nog een eerbiedwaardige en kind onderdrukkende uitstraling had. Alles is nog onbegrijpelijk en je bent in afwachting van het magische moment dat je het begrijpt. (De hele tentoonstelling is eigenlijk een mooie kritiek op het huidige onderwijs: Niks beleven! Afwachten! Niet meteen je mening geven! Jouw mening interesseert me niet! Eerst verbazen! Onbegrijpelijk? Geef het tijd! Kijk! Luister! Voel! En dan