Er zijn natuurlijk honderden opvattingen over wat kunst is en
wat kunst betekent. Daar gaan we : kunst moet ontroeren, kunst moet ontregelen,
kunst moet je een spiegel voorhouden, je op het verkeerde been zetten,
verdiepen, nieuwe inzichten bieden, schoonheid en troost bieden, je leven
verrijken, iets laten zien wat je niet eerder hebt gezien. Je verder helpen. Of
bevestigen van wat je vindt. Of gewoon: leuk, mooi, lelijk.
Het is me wat. Voor alles valt wel wat te zeggen. En eerlijk
gezegd voel ik de ene dag wat voor het een en de dag erop weer wat voor het
ander.
Het overkomt me regelmatig dat ik bij een eerste ontmoeting
met een kunstwerk iets totaal niet kan waarderen. Dan vind ik het afstotelijk,
slordig, onaf, makkelijk. Bij nader inzien, als de gewenning toeslaat, of de
verdieping, leer je werk waarderen. Andersom komt natuurlijk ook voor: van
sommige schilderijen vraag ik me heus af
wat ik er vroeger in gezien heb. Waarom ik
schilder en schilderij tot mijn
top tien rekende van het mooiste van wat me ooit is overkomen. En nu niet meer.
Wat zag ik er in godsnaam in?
Het loopt natuurlijk
net zo als in de liefde. Waar je ooit
als een blok voor viel kan zich kantelen in je grootste demon. Wat je luidkeels
beschimpte en bespotte kan omslaan in object van diepe liefde. En soms, vaak is
je eerste indruk de juiste.
Maar genoeg gezeverd. Het is wat het is. Voor het moment dat
je het ziet. En zo keek ik naar de schilderijen van Jules Kockelkoren in het
Kennemer Theater. Bedoeld als kunst en in dit geval ‘kunst om ons een spiegel
voor te houden’. In zijn openingsspeech
hield de schilder ons voor dat hij als kunstenaar midden in de maatschappij wil
staan, en dat zijn atelier midden in de samenleving staat. Daar doet hij dan
ons verslag van.
Kockelkoren heeft het volgende voor ons bedacht. Elke
cultuur heeft zijn eigen identiteit en zijn eigen iconen. Iconen zijn
beeldmerken die we allemaal kennen. Elk land, stad of dorp heeft wel van die
beeldbepalende gebouwen of gebieden. De gemiddelde Nederlander herkent meteen,
zonder aarzelen, het beeld van de
hoogovens, van de Dam, het Binnenhof. Maar ook De Nachtwacht, Het Meisje met de
Parel, De Zonnebloemen, Mondriaan,
Delfts Blauw. Dat is ons cultureel erfgoed, onze Nederlandse identiteit. Of je
het nou mooi vindt of niet.
Jules Kockelkoren
dacht: en wat nou als mensen met een geheel andere identiteit geconfronteerd
worden met de Nederlandse identiteit, wat krijgen we dan? Een botsing van twee
werelden! En inderdaad : dat klopt.
Kockelkoren ging met
dit idee te werk als een photoshopper: typsich Nederlandse beeldbepalende
stadsgezichten en industrieën werden geprojecteerd op een fors formaat doek.
Daarin werden beelden (krantenfoto’s?) van vluchtelingen en asielzoekers
geprojecteerd en gemonteerd. Een clash van twee culturen. De ene cultuur botst dan met de ander. En als de ene cultuur
dan ook nog bestaat uit louter gebouwen en een enkele politieagent, en de ander
uit stromen angstige vluchtelingen, dan botsen de twee culturen hevig. Voeg daarbij
dat alles in Delfstblauwachtige tinten is geschilderd en dat de hemel boven de
afbeelding onder handen is genomen door Piet Mondriaan en het kan ons niet
ontgaan dat de kille westerse wereld hier harteloos botst op de wereld van de
verworpenen der aarde.
Jules Kockelkoren wilde een punt maken en dat punt heeft hij
gemaakt. Touché. Tenminste, als je wilt dat kunst een maatschappelijke
uitlegfunctie heeft. En verder niet. Dan kan je tevreden zijn en hoofdschuddend
rondlopen hoe kil we hier in het westen zijn met onze culturele verworvenheden.
Als je dát plaatst tegenover al het wereldleed.
Wat mij betreft: gemiste kans. De bedoeling ligt er zo
duimendik bovenop dat je na een paar minuten al die beelden al begint te
duiden: hier bedoelt ie dit en daar bedoelt ie dat. Dan valt er na vijf minuten
weinig meer te beleven.
Behalve dan dat prachtige terra cotta beeldje van Bob Dylan,
ergens in de hoek van de tentoonstelling. Wat daarin schuilt aan
zeggingskracht, miste ik echt in het plichtmatige zendelingenwerk wat de
rest van de tentoonstelling zo
karakteriseert. Het is wat het is.
Reacties
Een reactie posten