Doorgaan naar hoofdcontent

Beetje makkelijk


‘Leuk , gezellig, gekkig’. Dat zijn de reacties in het gastenboek op de tentoonstelling van de illustraties van Annet Schaap. Kinderboekenillustrator, met name bekend van de tekeningen bij de ‘Hoe overleef ik..’serie van Francine Oomen. Maar ze heeft natuurlijk veel meer werk gemaakt en daarvan zien we een overzicht in de oktobertentoonstelling in het Centrum voor de Kunsten.

Kinderboekenillustraties. Zolang ik leef heb ik al een fascinatie voor kinderboeken en de plaatjes erin. Mijn liefde voor lezen is in mijn kindertijd ontstaan en de plaatjes in die boeken hebben daar veel, zo niet alles, aan bijgedragen. Ik denk nu aan illustere illustratoren uit mijn kindertijd: Hans Kresse, The Tjong King (toen al, nog steeds), de tekeningen bij de Scheepsjongens van Bontekoe ( Dick de Wilde), Peter Spier, Rogier Boon (Wim is weg), de Gouden Boekjesreeks, noem maar op.

Deze tekenaars verstonden de kunst om met een tekening rust aan te brengen in een verhaal. Zij legden het spannende moment in het verhaal vast, net vóór het moment van echte actie. Als lezertje beet ik me vast in die verbeelding. Van de tekenaar kreeg ik de gelegenheid om het moment van actie zelf in te vullen. Hij schiep het kader, ik moest het afmaken in mijn eigen verbeelding. Niet door de invulling van de tekenaar, maar in mijn eigen hoofd kreeg het verhaal zijn vorm, mijn afronding.

Een tekenaar vult niet in. De tekenaar suggereert. Hij laat het aan de verbeelding van de lezer over om zelf beeld te maken bij het verhaal. De goede illustratoren, wel te verstaan. Want er zijn ook van die invullende tekenaars, die alle verbeelding dood tekenen. En het verhaal daarmee doodslaan.

Annet Schaap hoort bij de eerste categorie. Schaap verstaat de kunst om net even in te houden bij haar illustraties. Ze zet de tekening neer, net voor het moment van actie. Ze bouwt suspense op, om met Hitchcock te spreken. En laat het lezertje het zelf fijn afmaken in de eigen verbeelding. Klasse. Met trefzekere lijnen, prettige kleuren, snelheid, brengt ze vaart in haar illustraties en geeft de lezer gelegenheid zich te laten opslorpen door het verhaal. Door wat aan de verbeelding over te laten, maar dat heb ik al gezegd.

Schaap past in het rijtje van vlotte tekenaars, waar de Nederlandse jeugdboekenwereld zo rijk mee is gezegend. Maar wat onderscheidt haar? Maar weer eens gevraagd aan de deskundigen thuis, net als vorig jaar bij Philip Hopman. ‘Ga je even mee naar de tentoonstelling van Annet Schaap? ‘. ‘Nee zou wel willen maar heb geen tijd’. ‘Wat vond je van haar illustraties’. ‘Ja, wel leuk. De Korenwolf waren geweldige boeken. Hoe overleef ik vond ik niet zoveel aan’. ‘Maar wat vind je van die tekeningen?’ ‘Ja leuk, ze tekent dat stukje in het verhaal net voor het spannende moment. En dan weet je dat er iets spannends gaat gebeuren, en dan duik je erin. Dat vond ik altijd wel goed geloof ik. Maar mag ik ook iets minders zeggen?’ ’Ja’. ‘Waarom hebben die volwassenen bij haar altijd van die dikke konten?’ ‘Tja, is dat zo? Weet ik niet. Schrijf een brief zou ik zeggen.’

Annet Schaap heeft dus hier de tand des tijds doorstaan. Met vlotte penvoering, perspectiefwisseling, ontdekplaatjes , met oog voor detail en zachte toegankelijke kleurstelling weet ze je gemakkelijk in te palmen. Terecht.

Maar oké. Genoeg gejubeld. Want toen ik een dagje verder was, had ik het ook wel gehad. Er knaagde wat aan die tentoonstelling van Schaap. Lag het aan die tekeningen, aan de manier van ophangen, aan de keuze van de kunstenaar? Ik wist het niet.

Opeens drong de gedachte zich op dat ze zich er een beetje makkelijk vanaf had gemaakt. Of had misschien wel de KeK zich er een beetje van afgemaakt? Ik weet het niet.

Als je een tentoonstelling inricht met als titel Annet Schaap illustraties, waarom is de selectie uit het werk dan zo willekeurig? Waarom is het alleen een greep uit de vele prenten die Schaap gemaakt heeft? Waarom is er geen achterliggende gedachte: ik wil dat en dat en die en die ontwikkeling laten zien? Als Schaap een paar plaatjes losknipt van een schetsblad en dat dan in één lijst plakt, dan is dat toch een beetje slordig? Een beetje minachting voor de tentoonstellingsbezoeker? Ik weet wel: we zijn in Beverwijk het Stedelijk Museum niet. Maar, als je wat laat zien, al is het in een provincieplaats, doe dan wel even je best. Niet zomaar pluk pluk pluk uit je mappen wat tekeningen pakken, ophangen en klaar is de tentoonstelling.

De Stichting en de kunstenaar mogen zich gerust afvragen wat ze willen met zo’n tentoonstelling. Willen ze de wording van een kinderboek laten zien? Dat is een mooi thema in het kader van de kinderboekenweek, maar dat komt op deze manier niet uit de verf. Willen ze een overzicht laten zien van het werk van een illustrator? Maar laat dan ook de ontwikkeling zien, van vroeger naar later, naar hoofdwerk en zijstapjes. En niet alleen zo’n willekeurige greep.

Eigenlijk kan het van beide kanten beter. Tegen Annet Schaap zou ik willen zeggen: of je nu een tentoonstelling hier of daar inricht, maak je er nooit makkelijk van af. Je hebt fans en verras die dan ook. En tegen de Stichting zou ik willen zeggen: denk wat langer na of praat wat langer door over wat je wilt laten zien.

De tentoonstelling is leuk, maar het beklijft niet.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een kleine handleiding bij Piet Vos

Donderdagmiddag voor de opening van zijn tentoonstelling ging ik even langs bij het Kennemer Theater en trof daar een onbeschrijfbaar zootje van bouten, tangen, latten, plastic zakken, aarde, staal, draad, plaat, verf, hamers, boormachines, gips en hout. En daartussen Piet Vos. Zoals gewoonlijk tot op het laatste moment bezig met de inrichting van zijn installaties. Zijn wereld, zijn ideeënwereld. Piet Vos. Een ernstig man. Piet is zo gecompliceerd en tegelijkertijd zo eenduidig dat er een verhaal à la Tsjechov voor nodig is om zijn worsteling met de wereld in de juiste proporties te vatten.  Jaren geleden schaakte ik elke woensdagavond na de tekenclub met Piet een potje en liet hem meestal winnen. Daar was hij blij mee. Een schijnbaar intellectueel gevecht met hem voeren over de orde der dingen (het schaakspel), dat doordenken en dan antwoorden op de slimmigheden van de ander, en dat met een stuk of vier, vijf, zes bier in je mik, en dan nog winnen ook. Op de vierkante meter w

Nooit meer slapen

Het eerste werk van Nikki Kröder dat ik zag was haar performance ‘Prinses op de Erwt’ tijdens Young Art 2009. Op twintig matrassen in het nachtblauw, verlicht door een schemerlamp, lag daar Nikki Kröder zich onbehaaglijk te voelen vanwege een erwt die haar gevoelige huid ongemak bezorgde. De prinses woelde en draaide en kon geen rust vinden. Kunstwerk en kunstenaar vielen hier samen, niet te overtreffen. 100% Kröder. Mijn tweede kennismaking was de performance Hemelhakken. Op een zonnige zomerochtend in 2011, ’s morgens om half zeven in de duinen van Boreel, tijdens de wandeling Hemel op Aarde, trapten twee freules op hoge rode hakken de hemeldauw weg. Ze paradeerden als jonge veulens door het wilde duin, langs de Beek als Bronroute. Aarde en hemel met elkaar verbindend, zelfbewust en speels, Jong uitgelaten leven. Later zag ik meer performances. De lampenjurken, de ‘dolls’, de Knopera. In de eerste performances was Nikki nog de spil in het spel, later ontpopte ze zich stee

Schepper naast God

Het lijkt of je een dependance van het Teylers Museum betreedt. Gedempt licht, vitrines, rariteiten en dode beesten. Aan de grote wand een rek met zakjes met beentjes en botjes, een stofjas die wacht op de biologieleraar. Hij zou elk moment kunnen binnenkomen om te laten zien hoe je de dood prepareert en opzet. Natura Artis Magistra, de natuur is de leraar van kunst en wetenschap. Wat staat ons te wachten? We betreden het practicum als leerlingen, schoorvoetend en in eerbiedige afwachting van wat komen gaat. De kriebels van een eerste schooldag komen weer boven, toen onderwijs nog een eerbiedwaardige en kind onderdrukkende uitstraling had. Alles is nog onbegrijpelijk en je bent in afwachting van het magische moment dat je het begrijpt. (De hele tentoonstelling is eigenlijk een mooie kritiek op het huidige onderwijs: Niks beleven! Afwachten! Niet meteen je mening geven! Jouw mening interesseert me niet! Eerst verbazen! Onbegrijpelijk? Geef het tijd! Kijk! Luister! Voel! En dan