Heel vroeger vond ik stillevens saai, maar sinds ik
iemand leerde kennen die stillevens mooi
vond , werd ik op slag een groot fan. Dat pleit natuurlijk niet erg voor mijn
standvastigheid of principiële standpunten, maar zo werkt dat nu eenmaal. Toen
ik dus dertig jaar geleden met iemand in Haarlem voor een stilleven met kazen
en vruchten stond, en langer dan negen seconden (de gemiddelde tijd die een
museumbezoeker aan een schilderij besteedt) mijn aandacht erop gericht hield,
was ik verkocht. En waarom? Ik raakte getroffen door de eenvoud van het
tafereel.
Dan kan je een mooi verhaal gaan ophangen over
stofbeheersing, kleurgebruik, compositie, lichtval, de zorgvuldig
uitgebalanceerde compositie. Bloemen en
vruchten, kaarsen, rookwaren en muziekinstrumenten als symbolen van
vluchtigheid en vergankelijkheid, van sterfelijkheid.
Althans, met zo’n soort verhaal wilde ik net beginnen
toen een andere bezoeker een en ander iets bondiger samenvatte met de
opmerking: het lijkt wel een foto.
Ik moest hieraan denken toen ik vorige week de
tentoonstelling van Kaj ter Borg bezocht. Ter Borgh heeft een selectie gemaakt
van zijn fotowerken, variërend van stillevens uit zijn academietijd tot zeer
recente stillevens.
Met deze tentoonstelling laat Ter Borgh zien dat hij
de grote thema’s niet schuwt. Meteen op
de eerste foto van de tentoonstelling is het al raak. Op een kastje heeft Ter
Borgh van alles voor ons uitgestald: een pistool, een zeventiende-eeuws kleed,
wat lappen rauw vlees, een pauw, vruchten, droogbloemen, een fles wijn, met in
het midden een ingelijst kopietje van het hoofd van God die net het leven schenkt aan Adam, de
overbekende plafondschilderij van Michelangelo in de Sixtijnse kapel.
Alsof Ter Borgh wil zeggen: ‘Hier doe ik het mee en
met niets minder. Ik ken mijn klassieken. Een stilleven gaat over leven en
dood, over vluchtigheid en vergankelijkheid. En laat God in het midden.
Alstublieft’.
Daar kunnen we het inderdaad mee doen. Bijna elke foto
op de tentoonstelling is zwanger van de verwijzingen naar geboorte, dood,
ledigheid, vergankelijkheid. De vlinders, schelpen, bloemen, fruit, broodjes,
vissen, een net gedoofde kaars en
allerlei ander vergankelijks is in
overvloed aanwezig .
De eerste foto’s zijn nog vol kleur en licht-donkercontrast
speelt een belangrijke rol in de compositie. Later speelt donker een steeds
minder prominente rol, en wordt het licht overheersend. Uit de laatste twee
stillevens lijkt het licht bijna onttrokken, waardoor een bijna serene sfeer
wordt geschapen.
In de ‘panorama’s’ zet Ter Borgh dezelfde thema’s van geboorte
en dood, vergankelijkheid neer. Hij plukt beelden van de tv en rijgt deze in een
paar collages aan elkaar. Technisch perfect laat hij deze in elkaar laten
overlopen zodat we een langgerekt panorama afleggen van geboorte naar dood. Of
waarin hij een spel speelt met de lichtval van de Grote Kerk in Haarlem. Zijn
fascinaties doen bij vlagen religieus aan.
Niets lijkt aan het toeval overgelaten. Alles is
zorgvuldig uitgedacht, geënsceneerd en uitgelicht. Ter Borgh vertelde tijdens
de opening dat hij soms drie maanden bezig is met het uitdenken en uitwerken
van een idee, totdat de foto uiteindelijk geschoten wordt. En dat zie je er van
af.
Omdat ik niet net als dertig jaar geleden wilde
blijven steken in interpretatiedrift, vroeg ik aan mijn goede vriend de
fotograaf of hij zin had een rondje met me te lopen. Deze vriend staat bekend om zijn kritische houding ten
opzichte van alles, dus ik was benieuwd. ‘Wat vind je ervan’, vroeg ik
nieuwsgierig. We stonden voor het eerste stuk, het stilleven met de pauw, het
jachtgeweer en de God van Michelangelo en ik hoorde hem goedkeurend mompelen.
“Tja, het lijken wel zeventiende-eeuwse stillevens. En ik leef in het nu. Zo
zie ik het. Maar het is wel heel mooi
gedaan. Beetje overbelicht zo hier en
daar. Maar wel mooi. Het lijkt wel een schilderij‘.
En zo is het.
Tentoonstelling: Kaj ter Borgh. 1 november - 29 november | opening: zaterdag 5 november om 16.00 uur
Tentoonstelling: Kaj ter Borgh. 1 november - 29 november | opening: zaterdag 5 november om 16.00 uur
Reacties
Een reactie posten