Doorgaan naar hoofdcontent

Helemaal licht en dat donker


‘Dit is pas KUNST’, staat er met kapitalen gekalkt in het gastenboek bij de tentoonstelling van Philip Hopman. De reacties in het boek liegen er verder niet om: alle bezoekers lijken aangenaam getroffen door de prenten die Hopman geselecteerd heeft voor dit inkijkje in zijn oeuvre.

Voor wie regelmatig samen met zijn of haar kinderen prentenboeken leest, zal dit geen verrassing zijn. Philip Hopman hoort thuis in de eredivisie van de Nederlandse en Vlaamse kinderboekillustratoren, een genre waarin Nederland toch al tot de wereldtop behoort. Met schijnbaar achteloos gemak, wat snelle lijnen en prachtig kleurgebruik weet hij een sfeer op te roepen die je als kind en als volwassene zijn tekeningen inzuigt.

Toegegeven, vóór ik naar deze tentoonstelling ging was ik al aardig vooringenomen.  Voor mij is Philip Hopman, na The Tjong King, de beste illustrator die ik ken. Samen met nog een handjevol anderen. Als ik mijn kinderen vroeger voorlas, dook  ik met hen weg in zijn spannende platen. Voor de zekerheid had ik dus maar het gezelschap meegevraagd van een jonge vrouw van achttien. Geen kind meer, eerder bezig met de volwassen wereld. ‘Wat vind je ervan?’, vroeg ik toen we het rondje gemaakt hadden. ‘Ja, prachtig, maar voor mij is het natuurlijk ook jeugdsentiment’, was het antwoord. ‘Maar heel mooi. En spannend ook, hoe hij met licht en donker een eng sfeertje weet te maken.’ Wat vind je het mooist?’ ’Temmer Tom. Misschien komt dat omdat ik dat zo goed ken. Maar die tekening van het interieur van dat paleis is ook heel mooi, met die kroonluchter helemaal licht en dan die blauwe zaal in het donker. Met dat ene mensje zo in de verte.’’

Nog steeds fan dus. Wat is het nu dat Philip Hopman zo goed maakt? Anders dan bij ‘echte kunst’, staat bij een kinderboek of een prentenboek  de tekening  in dienst van het verhaal. De tekeningen verbeelden het verhaal. Voor de kleine lezer is de prent het vehikel waarmee hij of zij het verhaal wordt ingezogen. De prent bepaalt de sfeer en helpt de verbeelding behoorlijk op gang. Een goede illustrator verbeeldt de geheimzinnige wereld van het verhaal en laat het lezertje dingen zien die aan de grenzen van de verbeelding spelen. Dit lijkt een beetje hoogdravend,maar als je je kunt verliezen in een verhaal of een tekening betekent dat doodgewoon dat je een wereld bent ingestapt die je nog niet kende. Als dat gelukt is is dat een hele prestatie. En die prestatie levert Hopman.

Zijn tekeningen laten heel veel zien, maar zijn wonderlijk genoeg niet overvol. Het lijkt of de tekeningen helemaal gevuld worden met details, maar toch is vaak slechts de helft van de platen gevuld. Telkens weet Hopman door een combinatie van die leegtes en die rijkdom aan details een spanning op te roepen. Het perspectief dat hij kiest is in de meeste tekeningen van boven. We kijken van boven de tekeningen in en zien de hoofdpersoon in een spannende situatie. Met licht en donker stuurt hij de kijkrichting. Met paars, lila, blauw schildert hij de nacht, met geel, rood, oranje de dag. De enge buitenwereld krijgt vorm in volwassenen. Groot en grover getekend dan de fijne lijntjes waarmee hij de kinderen tekent. Mannen zijn bonkige, bewenkbrauwde en besnorde gevaartes, vrouwen zijn overdadig als heel veel vrouw neergezet. Zoals die flamencodanseres die het kleine joch aan tafel zijn bordje eten opdient.

Als geen ander verstaat Hopman de kunst om een verhaal te vertellen in een tekening. Met een paar lijnen treft hij een gezichtsuitdrukking, een gebouw of landschap, en met een paar penseelstreken geeft hij een gemoedstoestand kleur. Met wisselend perspectief zuigt hij ons zijn tekeningen in. Op de eerste plaats voor kinderen. En dat lijkt me zijn allergrootste verdienste: Philip Hopman leert kinderen kijken. En door goed te kijken leer je je verbeelding  te gebruiken. En leer je meer te zien. En leer je je wereld te begrijpen. Als dat geen kunst is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een kleine handleiding bij Piet Vos

Donderdagmiddag voor de opening van zijn tentoonstelling ging ik even langs bij het Kennemer Theater en trof daar een onbeschrijfbaar zootje van bouten, tangen, latten, plastic zakken, aarde, staal, draad, plaat, verf, hamers, boormachines, gips en hout. En daartussen Piet Vos. Zoals gewoonlijk tot op het laatste moment bezig met de inrichting van zijn installaties. Zijn wereld, zijn ideeënwereld. Piet Vos. Een ernstig man. Piet is zo gecompliceerd en tegelijkertijd zo eenduidig dat er een verhaal à la Tsjechov voor nodig is om zijn worsteling met de wereld in de juiste proporties te vatten.  Jaren geleden schaakte ik elke woensdagavond na de tekenclub met Piet een potje en liet hem meestal winnen. Daar was hij blij mee. Een schijnbaar intellectueel gevecht met hem voeren over de orde der dingen (het schaakspel), dat doordenken en dan antwoorden op de slimmigheden van de ander, en dat met een stuk of vier, vijf, zes bier in je mik, en dan nog winnen ook. Op de vierkante meter w

Nooit meer slapen

Het eerste werk van Nikki Kröder dat ik zag was haar performance ‘Prinses op de Erwt’ tijdens Young Art 2009. Op twintig matrassen in het nachtblauw, verlicht door een schemerlamp, lag daar Nikki Kröder zich onbehaaglijk te voelen vanwege een erwt die haar gevoelige huid ongemak bezorgde. De prinses woelde en draaide en kon geen rust vinden. Kunstwerk en kunstenaar vielen hier samen, niet te overtreffen. 100% Kröder. Mijn tweede kennismaking was de performance Hemelhakken. Op een zonnige zomerochtend in 2011, ’s morgens om half zeven in de duinen van Boreel, tijdens de wandeling Hemel op Aarde, trapten twee freules op hoge rode hakken de hemeldauw weg. Ze paradeerden als jonge veulens door het wilde duin, langs de Beek als Bronroute. Aarde en hemel met elkaar verbindend, zelfbewust en speels, Jong uitgelaten leven. Later zag ik meer performances. De lampenjurken, de ‘dolls’, de Knopera. In de eerste performances was Nikki nog de spil in het spel, later ontpopte ze zich stee

Schepper naast God

Het lijkt of je een dependance van het Teylers Museum betreedt. Gedempt licht, vitrines, rariteiten en dode beesten. Aan de grote wand een rek met zakjes met beentjes en botjes, een stofjas die wacht op de biologieleraar. Hij zou elk moment kunnen binnenkomen om te laten zien hoe je de dood prepareert en opzet. Natura Artis Magistra, de natuur is de leraar van kunst en wetenschap. Wat staat ons te wachten? We betreden het practicum als leerlingen, schoorvoetend en in eerbiedige afwachting van wat komen gaat. De kriebels van een eerste schooldag komen weer boven, toen onderwijs nog een eerbiedwaardige en kind onderdrukkende uitstraling had. Alles is nog onbegrijpelijk en je bent in afwachting van het magische moment dat je het begrijpt. (De hele tentoonstelling is eigenlijk een mooie kritiek op het huidige onderwijs: Niks beleven! Afwachten! Niet meteen je mening geven! Jouw mening interesseert me niet! Eerst verbazen! Onbegrijpelijk? Geef het tijd! Kijk! Luister! Voel! En dan